تاریخچه تنیس در ایران
ظهور ورزش تنیس درایران به بعد از جنگ جهانی دوم بازمی گردد. پس از جنگ جهانی دوم مسابقات قهرمانی تنیس کشور تا سال 1322 جریان داشت که برادران نعمانی ( هانری وژوزف ) در صدر بازیکنان قرار داشتند .از سال 1322-1332مقام قهرمانی تنیس کشور در اختیار ژرژ آفتاندلیان قرار داشت. اولین سالی که ایران در جام دیویس شرکت نمود 1959 بود. تیم تنیس جام دیویس ایران به مدت 31 سال در جام دیویس بازی کرده و مجموعا 64 بازی آنجام داده است که حاصل آن 32 برد و32باخت بوده است. بیشترین برد از آن منصور بهرامی با 24 برد.بیشترین بازی برنده سینگل از آن تقی اکبری با 17 برد . بیشترین بازی برنده دوبل ازآن کامبیز درفشی جوان با 12 برد. بهترین تیم دوبل از آن کامبیز دزفشی جوان و مصطفی صالح با 6 برد . طولانی ترین بازیها از آن کامبیز درفشی جوان با 22بازی . و بیشترین سال عضویت در تیم دیویس کاپ از آن تقی اکبری با15 سال است
ابعاد زمین تنیس

زمین تنیس، سطحی مستطیلی و سفت (سخت) یا ترکیبات معلق ساخته می‌شود. زمین تنیس ۲۳×۷۷ متر(۷۸ فوت) طول و ۸×۲۳ متر(۲۷ فوت) عرض برای رقابت‌های تک‌نفره و ۱۰.۹۷ متر(۳۶ فوت) برای دونفره است. فضای افزوده‌ای در پیرامون است دارای یک تور پست که در طول مرکز کشیده شده‌است.
تنیس بر روی سطح تخت مستطیلی بازی می‌شود که معمولا از چمن، خاک رس، بتن(زمین‌های زمین برای دسترسی بازیکنان به توبهای اوت شده به عرض 60 فوت و طول 120 فوت نیاز است. تور در عرض کامل زمین کشیده شده، به موازات زمین و آن را به دو نیمه مساوی تقسیم می‌کند. تور 3 فوت و 6 اینج (1.07 متر) در گوشه‌ها (پست ها) و 3 اینچ (914 میلیمتر) در مرکز ارتفاع دارد.
قسمت راست هر بازیکن deuce court خوانده می‌شود و قسمت چپ آن ad court (مخفف advantage court) نامیده می‌شود.
امتیاز دهی
در سطح حرفه ای مسابقات می توانند در حد اکثر ۳ ست، یا حد اکثر ۵ ست برگزار شوند. در مسابقات گرند اسلم، جام دیویس و فینال المپیک مردان بازی ها به شیوهی دوم انجام میشوند. این در حالی است که بازی های زنان همواره حد اکثر ۳ ست هستند. بازیکنی که زودتر شش «گیم» را بگیرد برنده «ست» می شود. البته به شرطی که دو گیم از حریف جلوتر باشد. هر جا که لازم باشد باید ست را ادامه داد تا این دو اختلاف حاصل گردد. روش امتیاز بندی دیگری که می تواند جایگزین روش ذکر شده باشد، روش «تای-بریک» است به شرط آنکه تصمیم به استفاده از آن پیش از برگزاری مسابقه اعلام شده باشد. در این صورت قوانین زیر باید رعایت گردد: این روش هنگامی به اجرا در می آید که نتیجه برابر (شش) از نظر گیمی حاصل شده باشد. از این روش نمی توان در ست سوم در بازی سه (سته) و در «ست» پنجم در بازی پنج «سته» استفاده نمود باید روش عادی یعنی برد و یا اختلاف دو گیم اجرا گردد مگر اینکه پیش از مسابقه به نحو دیگری اتخاذ تصمیم شده باشد. در یک گیم «تای-بریک» روش زیر اعمال می شود. بازیکنی که زودتر ۷ امتیاز را بگیرد، برنده گیم و ست می شود به شرط آنکه دو امتیاز از حریف جلوتر باشد. اگر امتیاز (برابر شش) شود، گیم باید ادامه یابد تا این اختلاف حاصل شود. در روش «تای-بریک» امتیاز دهی باید از سیستم عددی انجام شود. بازیکنی که نوبت سرویس او باشد برای تعیین امتیاز اول سرویس می کند. حریف او برای تعیین امتیازات دوم و سوم سرویس می کند و از آن به بعد هر بازیکن به تناوب برای دو امتیاز بعدی سرویس می کند تا برنده گیم مشخص شود. از امتیازات اول باید به تناوب از نیمه راست و چپ سرویس کرد، که در ابتدا از نیمه راست شروع می شود. اگر سرویس از نیمه اشتباه زمین زده شود و معلوم نگردد تمام نتایج بازی که از آن سرویس یا سرویسهای اشتباه در محل سرویس به محض آشکار شدن باید تصحیح شود. (توضیح آنکه بجز برای امتیاز اول که سرویس از نیمه راست زده می شود، برای هر دو امتیاز بعدی تا پایان (تای-بریک) هر بازیکن به ترتیب اول از نیمه چپ و سپس از نیمه راست سرویس می کند) بازیکنان باید پس از هر شش امتیاز و در خاتمه گیم «تای-بریک» اقدام به تعویض زمین بنماید. شیوه ی امتیاز دهی در گیم های معمولی بدین صورت است: هر گاه بازیکنی امتیاز اول را بگیرد امتیاز ۱۵ برای آن بازیکن ثبت می‏شود. با گرفتن امتیاز دوم، امتیاز ۳۰ اعلام می‏شود. با گرفتن امتیاز سوم امتیاز آن بازیکن ۴۰ اعلام می‏شود. هر گاه بازیکن امتیاز چهارم را نیز بگیرد، امتیاز به صورت اعلام «گیم» مشخص می‏شود. مگر اینکه: اگر هر یک از دو بازیکن سه امتیاز بگیرند، حساب امتیاز «برابر» (دیویس) اعلام می‏شود و امتیاز گرفته شده توسط یک بازیکن به عنوان (آوانتاژ) «امتیاز» مثبت اعلام می‏شود. اگر همین بازیکن امتیاز دیگری بگیرد، برنده «گیم» می‏شود. ولی اگر حریف امتیاز بعدی را بگیرد، حساب امتیازات دوباره به صورت «برابر اعلام می‏شود. این کار به همین ترتیب ادامه می‏یابد تا آنکه یکی از بازیکنان پس از اعلام نتیجه برابر دوباره امتیاز بگیرد که نتیجه «گیم» به نفع آن بازیکن اعلام می‏شود.

 

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *