بیان خلاصه نتایج پژوهش

اوقات فراغت، میزان و نحوه گذران آن

در این پژوهش میزان اوقات فراغت جوانان شهری استان سمنان در دو مقطع زمانی، یکی روزهای غیرتعطیل و دیگری روز تعطیل ، مورد سؤال قرار گرفت. داده‏ها حاکی از آن است که حدود ۴۷ درصد جوانان استان در روز های غیر تعطیل فرصت فراغتی یک ساعت و کمتر و حدود ۴۶ درصد آنها در روزهای تعطیل از فرصت فراغتی بالاتر از ۷ ساعت برخوردارند .تفاوت ارقام زمان فراغتی جوانان در ایام غیرتعطیل و تعطیل طبیعی است و بیانگر آن است که جوانان در ایام غیر تعطیل، بعضی به علت مسؤولیت‏های شغلی و تحصیلی درمقایسه با روز تعطیل فراغت کمتری دارند.

شیو ه های گذران اوقات فراغت

نگرش حدود ۴۰ درصد جوانان استان سمنان نسبت به اوقات فراغت این است که می بایست به امور مورد علاقه پرداخته شود . حدود ۲۳ درصد آنها معتقدند که می بایست به برنامه های هدفمند و برنامه ریزی شده پرداخت . پی یر بوردیو شیو ه های گذران اوقات فراغت را  بر مبنای میزان فعالیت به الگوهای فعال و منفعل تقسیم      می کند . نتایج داده ها حاکی از آن است که ۱/۶۰ درصد جوانان استان از فراغت فعال برخوردار بوده و ۹/۳۹ درصد آنها به فعالیتهای منفعل از قبیل تماشای ماهواره / ماندن در کنار خانواده / گوش دادن به برنامه های رادیو  /تماشای تلویزیون / گوش دادن به موسیقی / تفریحات اینترنتی می پردازند .

جنسیت و اوقات فراغت

جنسیت با اوقات فراغت دارای رابطه ی معنادار است؛ به این شکل که میزان اوقات فراغت مردان اندکی بیشتر از میزان اوقات فراغت زنان است.

الگوهای  فراغتی جوانان

سؤال عمده در این بخش این است که زمان اوقات فراغت جوانان پسر و دختر ،صرف چه رفتارهای فراغتی می‏شود؟ کدام یک از صورگوناگون گذران اوقات فراغت بیشترین سهم را در گذران اوقات فراغت جوانان استان  داشته است؟ و به چه میزان؟ به بیان دیگر جوانان در برابر تنوع رفتارهای فراغتی چه واکنشی از خود نشان می‏دهند و به کدامیک گرایش بیشتری نشان می‏دهند و کدامیک از رفتارهای فراغتی، کمتر در گذران اوقات فراغت جوانان نقش دارد؟ و چرا؟

 

از داده‏های تحقیق چنین بر می‏آید که رایج‏ترین رفتار فراغتی جوانان پسر و دختر استان که مهم‏ترین سهم را در گذران اوقات فراغت جوانان این شهر دارد، تماشای برنامه‏های تلویزیون می‏باشد، به طوری که ۶/۳۳% جوانان (۲۸% پسران و ۳۹% دختران) بخش عمده‏ای از اوقات فراغت خود را (بین ۵ تا ۷ ساعت در طول هفته )صرف تماشای تلویزیون کرده‏اند . البته سهم تماشای ماهواره را هم می توان به این نسبت افزود.  (۸/۲۶ درصد یک ساعت و کمتر در طول هفته).

بنابراین تلویزیون، فضای فراغت جوانان استان را کاملاً تسخیر کرده است. شایدیکی از علل این امر، سهولت دسترسی به آن و عدم نیاز به تحرک و فعالیت فرد باشد. تلویزیون امروزه در هر خانه‏ای هست و معمولاً اعضای خانواده در کنار هم به تماشای آن می‏پردازند. در اینجا این سؤال مطرح است که جوانان به کدام برنامه‏ تلویزیون گرایش بیشتری نشان می‏دهند؟ مطابق داده‏های تحقیق، در بین برنامه‏های تلویزیون، برنامه های طنز ,  فیلم و سریال ، برنامه‏های مستند  , برنامه های ورزشی و موسیقی و آواز  به ترتیب بیشترین جاذبه را برای جوانان دارد. در این رابطه مسؤولین ذی ربط باید جاذبه، تنوع و نشاط سایر برنامه‏ها وشبکه‏ها را برای جوانان بیشتر کنند. پس از تماشای تلویزیون،  گفتگو و معاشرت با دوستان و همسالان با ۸/۳۱ درصد فراوانی (بین ۹ تا ۱۲ ساعت در طول هفته)  مهم‏ترین اولویت را در گذران اوقات فراغت جوانان پسر و دختر استان ،از نظر میزان مشارکت و حجم و ابعاد، داشته است.

در مقابل تماشای تلویزیون و گفتگو و معاشرت با دوستان و همسالان، که مهم‏ترین زمان فراغتی جوانان را اشغال کرده است، مطالعه (حدود ۵۳ درصد هیچ در طول هفته ) , رفتن به کتابخانه عمومی (۱/۳۹ درصد یک ساعت و کمتر در طول هفته ), کلاس‏های آموزشی هنری (۲/۲ درصد در طول هفته) , رفتن به گالری های هنری (۴/۰ درصد در طول هفته ), رفتن به سینما (۸/۰ درصد در طول هفته) و رفتن به کنسرت موسیقی (۳/۰ درصد در طول هفته ) کمترین زمان فراغتی و کمترین مشارکت جوانان را به خوداختصاص داده است. محدود بودن این مراکز و امکانات و بالا بودن هزینه آنها، باعث گرایش اندک جوانان استان به آنها شده است.

۷/۳۳ درصد جوانان استان در طول هفته ۵ تا ۷ ساعت از اینترنت۱ استفاده می کنند . میزان و نحوه                 فعالیت های اینترنتی جوانان در نوع خود حائز اهمیت است . داده‌های به‌دست آمده از طریق پیمایش در این پژوهش نشان داد که  جوانان تمایل زیادی برای استفاده از اینترنت در مقایسه با سایر فعالیت‌های فراغتی دارند. این میزان، برای مردان اندکی بیشتر از زنان است. از سوی دیگر، ‌در میان کسانی که اینترنت را به سایر فعالیت‌های فراغتی ترجیح می‌دهند، درصدی از افراد (حدود ۲۹ درصد) بیشتر وقت خود را به استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی(مانند فیسبوک۱)  )و وب گردی می‌گذرانند. این میزان، در میان زنان و مردان تقریباً مشابه است. بعد از این فعالیت بیشتر وقت جوانان در استفاده از اینترنت برای جست و جو های اینترنتی صرف می شود (۳/۲۰ درصد ) موضوع جست و جو هم می تواند از اهمیت خاص برخوردار باشد که می تواند از موضوعات علمی تا جست و جو های اشخاص و مکانهای مختلف را شامل شود . نکات حائز اهمیت در این بین استفاده از اینترنت برای مطالعه روزنامه و نشریات (۸/۹ درصد ) و اخبار (۶/۱۴ درصد ) است که جا دارد با تبلیغات وسیعتر این نسبت را افزایش داد .

۶/۳۲ درصد جوانان استان در طول هفته بطور میانگین ۳ تا ۵ ساعت از وقت خود را صرف استفاده از برنامه های تلفن همراه و تبلت می کنند . عضویت بالای جوانان در گروه های اجتماعی مانند وایبر ۲  (۶/۱۷ درصد)و             واتس آب۳   (۵/۱۱ درصد) تا حد زیاد معرف نوع رفتارهای مشارکتی آنان در فضای مجازی است .  البته نباید از رواج بازی های اینترنتی و دیجیتالی تلفن همراه و تبلت نیز غافل شد چرا که فرهنگ خاص و ادبیات و سبک زندگی خاصی را برای بازی کننده جا می‌اندازند . ۸/۱۲ درصد جوانان استان از  بازی های اینترنتی و دیجیتالی تلفن همراه و تبلت استفاده می کنند .

امروزه با ورود رسانه‌های نوین ارتباطی، (بعد از تلویزیون) مانند کامپیوتر و ماهواره، وضعیت کتابخوانی اسفناک‌تر شده است.گسترش فناوری اطلاعات در سطح جامعه (اینترنت و ماهواره) و ترویج گذران اوقات فراغت از راههایی غیر از مطالعه، باعث شده تا میزان روی آوردن جوانان (که مشتری اصلی این رسانه ها هستند) به مطالعه کمتر از گذشته شود. حاکمیت رسانه های تصویری (از جمله شبکه های مختلف تلویزیونی و ماهواره و اینترنت) بر جامعه به دلیل جذابیتی که در آنها وجود دارد، باعث شده است تا جوانان بیشتر به سوی آنها تمایل پیدا کنند. همگان واقفیم که کتاب ، مطالعه، پژوهش و تحقیق بهترین گزینه برای پر کردن اوقات فراغت است چرا که با آگاهی‌بخشی به جامعه سبب ارتقای فرهنگ عمومی می‌شود. اما متاسفانه و به دلایل مختلف جوانان استان از کتاب خوانی و مطالعه استقبال چندانی نداشته حتی در مراجعه به کتابخانه ها نیز ما شاهد عدم استقبال یا استقبال کم آنان هستیم (۱/۳۹ درصد استفاده یک ساعت و کمتر در طول هفته ) . کتابخانه‌هایی که به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی فرهنگی، مکان مناسبی برای پرکردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان محسوب                می شوند. هرچند که کاهش مطالعه حضوری و فیزیکی با افزایش استفاده از انواع رسانه هاى الکترونیکى شامل اینترنت، گوشی های هوشمند تلفن همراه , تبلت و دیگر وسایل قابل حمل دیجیتال توجیه نمود که می توان به ۲/۱۶ درصد درصد استفاده جوانان از این وسایل در جهت مطالعه نشریات و کتب الکترونیکی  اشاره نمود .

۳/۷ درصد جوانان استان در اوقات فراغت خود موسیقی گوش می دهند که البته نوع و کیفیت موسیقی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده که خود جای تحقیق مجزا دارد .

خانواده با وجود تغییراتی که داشته هنوز حتی در میان جوانان از اهمیتی اساسی برخوردار است. ارزش‏های کاری یا فراغتی همواره نسبت به خانواده در مرحله دوم اهمیت قرار داشته است. با این حال ارتباط میان این سه حوزه همواره متاثر از پایگاه اجتماعی، اقتصادی بوده است. اگرچه اشکال زندگی‏های خانوادگی بسیار گوناگون و متنوع شده است اما انتظارات کنونی ما از خانواده،‏ یک زندگی عاطفی و متعادل و توام با روابط گرم و صمیمی است. و خانواده امروز جایگاهی برای تامین نیازهای عاطفی، امنیت، روابط گرم، فعالیت‏های آزادانه و به عبارت دقیق‏تر فعالیت‏های وقت آزاد و خارج از حیطه کار است و طبق نتایج داده ها , ۱/۸۷ درصد جوانان استان با خانواده خود ارتباط صمیمانه و گرم دارند که از روند مطلوبی برخوردار می باشد .

با توجه به نوع خانواده، فعالیت‏های فراغتی ممکن است نقش یگانگی‏آور یا جدایی‏آور داشته باشد. مثال نوعی آن وجود رسانه‏های جمعی متعدد در خانواده است مثل وسایل صوتی و تصویری که چه بسا به مصرف شخصی شده از آن رسانه توسط هر عضو خانواده منتهی گردد. درهرحال  جوانان  کمابیش می‏کوشند خود را با زمان‏ها و وقت‏های گوناگونی که در خارج و داخل خانه باید سپری کنند هماهنگ سازند و زمان‏های متنوع خود را به نحوی تنظیم کنند که بخشی از اوقات خود را با اعضای خانواده سپری سازند . در این میان چه بسا اوقات فراغت درگذران وقت آزاد از مهم‏ترین وقت‏های آزاد مشترک اعضای خانواده باشد. اما مطالعات نشان می‏دهد که اعضای خانواده همراهی کمی با جوانان در استفاده از فرصتهای فراغتی دارند (۴/۳۸ درصد) . که شاید الزامات کاری والدین دلیل اصلی آن باشد . با این حال میان کار و خانواده، مناسبات جدید و گوناگونی را می‏توان مشاهده کرد چرا که علیرغم الزامات کار و کم بودن همفکری با جوانان در استفاده از فرصتهای فراغتی , والدین با آنان در انتخاب نحوه گذران اوقات فراغت  همفکری کرده (۵۹ درصد)  و مطلعند که فرزندان چگونه از فرصتهای خود بهره می برند(۵/۳۴ درصد) . هرچند که محدود بودن فرصتهای فراغتی والدین سبب گشته تا بر روابط فرزندان با دوستان و همسالان کنترل و نظارت چندان موفقی نداشته باشند (۳/۴۸ درصد) . درهرحال چنانچه اعضای اصلی خانواده یعنی پدر و مادر  نتوانند یا نخواهند زمان‏های کار و فراغت خود را با هم آشتی داده و هماهنگ سازند، زمینه جدایی یا فاصله میان آنها و فرزندان در زمینه های مختلف من جمله فرصتهای فراغتی فراهم می‏شود.

اهمیت گروه همسالان و دوستان در جامعه فعلی ما به علت گسترش بی رویه شهرنشینی و تبعات آن از جمله کاهش نفوذ و اقتدار والدین و نهادهای سنتی و همچنین طولانی شدن دوره جوانی در اثر گسترش آموزش از یکسو و بیکاری و بالا رفتن سن ازدواج از سوی دیگر افزایش یافته است.گروه همسالان و دوستان ممکن است بر مبنای محلّه، مدرسه، دانشگاه، سن یا یک فعالیت مشترک و یا آمیزه ای از این عوامل تشکیل گردد. فقدان نهادهای سازمان یافته کافی برای اوقات فراغت جوانان باعث شده است که اهمیت گروه همسالان و دوستان در شرایط فعلی جامعه افزایش یابد.۸/۳۱ درصد جوانان در طول هفته بین ۹ تا ۱۲ ساعت را با دوستان و همسالان خود می گذرانند که با نگاهی به زمینه های معاشرت می توان دریافت که الگوهای فراغتی جوانان و دوستان و همسالان به دو گروه فراغت های دورن خانگی و برون خانگی تقسیم می شوند .  فراغت درون‌خانگی که              می تواند شامل مطالعه، گفتگوهای خانوادگی، تماشای تلویزیون، تزئین‌ خانه، باغبانی و حتی روابط دوستانه روابط خارج از چارچوب و به دور از چشم خانواده و… باشد  و فراغت برون خانگی که به ترتیب  تفریح و گردش (۱/۲۳ درصد) , گپ زدن (۶/۱۳) , ورزش‌‏های بیرون از خانه (۸/۱۰ درصد) ، انجام فعالیتهای آموزشی (۸/۹ درصد) , فرهنگی (۵/۸ درصد) و مذهبی (۹/۶ درصد) , رفتن به سینما (۷/۰ درصد)و کافی شاپ و رستوران (۵/۰ درصد) و حتی معاشرت با جنس مخالف (۹/۳ درصد) است.

حدود ۲۳ درصد دختران و زنان جوان برای گذران اوقات فراغت خود، به‌رغم علاقه‌مندی به حضور در بیرون از خانه، با توجه به برخی موانع، فضاهای بسته‌ای نظیر خانه دوستان و همسالان خود را برمی‌گزینند که این انتخاب امکان گذران اوقات فراغت به دور از چشم خانواده‌ها و دور از نظارت‌های اجتماعی را به همراه دارد و این مهم به‌خصوص در مورد دختران نوجوان و جوان می‌تواند با آسیب‏های اجتماعی مانند اعتیاد۱، رواج بی‌بند و باری اخلاقی و … همراه باشد. حدود ۲۵ درصد جوانان استان با دوستی و معاشرت دختر و پسر نظر موافق دارند.

که متاسفانه این پدیده ،یک‌ واقعیت اجتماعی نوظهور است که به نظر می‌رسد در حوزهء روابط بین دختر و پسر در جامعه به خصوص در بین جوانان،تغییرات نگرشی و ارزشی‌ رخ داده یا در حال شکل‌گیری است و جوانان جهت‌گیری نگرشی و ارزشی‌ متفاوتی به نسبت بزرگسالان و خانواده‌های خود دارند که این امر گویای شکاف‌ نسلی است.

۱/۴۱ درصد جوانان در طول هفته یک ساعت و کمتر به فعالیت های ورزشی اختصاص می دهند . که با افزایش امکانات و تجهیزات ورزشی از سوی سازمانهای مختلف و مهیا بودن زمینه های سخت افزاری چه از سوی بخش دولتی و چه از سوی بخش غیر دولتی این میزان ساعت فعالیت ورزشی جوانان بسیار اندک بوده که شاید مشغولیات کاری و درسی دلیل عمده آن باشد . تنها حدود ۵ درصد جوانان در طول هفته به باشگاه های ورزشی می روند . شنا با ۳/۲۲ درصد , والیبال با ۳/۱۳ درصد ,فوتبال با ۳/۱۳ درصد , کوه نوریدی با ۳/۹ درصد و ورزشهای رزمی و بدمینتون هر کدام با حدود ۸ درصد مهمترین الویت های ورزشی جوانان می باشد .

در مجموع علی رغم عدم برنامه ریزی صحیح فراغتی و دیگر کاستی ها حدود ۵۴ درصد جوانان استان از نحوه گذران اوقات فراغت خود رضایت زیاد و خیلی زیاد دارند .

جوانان، نیازها و میزان رضایتشان از فراغت

بر اساس داده‏های تحقیق، درصد افرادی که از گذران اوقات فراغتشان راضی هستند بسیار بیشتر از افرادی است که از گذران اوقات فراغتشان رضایت ندارند. با این وجود , این نکته باید دربرنامه ریزی‏های فرهنگی نسل جوان، و برای تحقق خواسته‏ها و نیازهای اصلی جوانان درزمینه گذران اوقات فراغت مورد توجه خاص مسؤولان فرهنگی و شهری قرار گیرد.

اما در مورد نیازهای فراغتی جوانان باید گفت که مهم‏ترین نیاز فراغتی آنان برنامه ریزی برنامه های فراغتی گردشگری (۳۲ درصد) با محوریت اردوهای تفریحی (۲/۴۸ درصد) , فعالیتهای ورزشی (۹/۱۶ درصد) با محوریت برگزاری مسابقات ورزشی (۸/۴۸ درصد) , فعالیتهای مهارت آموزی (۱/۱۵ درصد) با محوریت            آموزش های صنایع دستی (۸/۳۴ درصد) , فعالیتهای آموزشی (۱/۱۲ درصد)  با محوریت آموزش علوم رایانه (۶/۴۲ درصد) , فعالیت های هنری (۳/۹ درصد) با محوریت آموزش هنرهای نمایشی (۲/۴۷ درصد) , فعالیتهای فرهنگی (۱/۹ درصد) با محوریت آموزش موسیقی (۱/۶۵ درصد) و فعالیتهای دینی (۱/۸ درصد) با محوریت آموزش قرآن (۸/۷۲ درصد) می باشد که می بایست مد نظر مسئولین برنامه ریز قرار گیرد .

نتیجه گیری

تحولات و دگرگونی های سریع صنعتی , پیامدهای اجتماعی و اقتصادی فراوانی  در کم و کیف گذران اوقات فراغت به همراه داشته است. مکانیزه شدن صنایع و ایجاد امکانات رفاهی و نظایر آن موجب تغییر در سبک زندگی مردم و در نتیجه، اوقات فراغت آنها شده است. به همین جهت، گسترش روزافزون وسایل الکترونیکی و ارتباطی ، مانند تلویزیون, اینترنت و مانند آن سهم بزرگی در گذران اوقات فراغت ایفا می کند.

در جمع بندی کلی می توان گفت با توجه به اینکه از نظر جامعه‏شناسان، رضایت، خشنودی، آزادی و اختیار ازمهم‏ترین ویژگیهای اوقات فراغت می‏باشد و از طرف دیگر ارائه داده‏ها حاکی از این بود که جوانان به ناگریز و بدون هدف و برنامه خاص، مهمترین زمان فراغتی خود را سپری می‏کنند، به این نتیجه می‏رسیم که در اینجا نه با فراغت فعال، بلکه با خلاء فراغت جوانان،مواجه هستیم، زیرا در چنین وضعیتی، پاسخگویان با عدم تنوع وسایل گذران اوقات فراغت مواجه هستند و علیرغم خواست و تمایل خود، مدت زمان زیادی به تماشای تلویزیون می‏نشینند یا در خانه سپری می‏کنند. همچنین ارائه داده‏ها حاکی از گسترش فراغت غیر فعال و انفعالی در میان جوانان می‏باشد. زمانی که جوان روزانه چند ساعت ازاوقات فراغت خود را به تماشای تلویزیون، یا بدون برنامه خاصی در خانه، سپری می‏کنددر واقع از حرکت، که لازمه رشد اوست، باز می‏ماند و منفعل و غیر فعال می‏شود که این امر مسلما عوارض نامطلوبی در سلامت روحی و جسمی او خواهد داشت. به این ترتیب این مسأله برای مسؤولین وسیاستگذاران فرهنگی استان مطرح می‏شود که نیاز وخواسته‏های اساسی جوانان به منظور رشد استعدادها و تواناییها و جلوگیری از بسط فراغت غیر فعال، کدام‏ها هستند و چه برنامه ریزی هایی برای رسیدن به این اهداف لازم وضروری است.بررسی های گوناگون درباره ی شیوه های گذران اوقات فراغت جوانان استان  نشان می دهد که خانواده و گروه های دوستان و همسالان نقش پررنگی در فرصتهای فراغتی آنان داشته و تا حد زیاد نیز از فناوریهای نوین تاثیرپذیرفته است . انتظار می رود با توجه به پیشرفت جوامع و پراکندگی وظایف خانواده، از میزان پرداختن جوانان به فعالیت های فراغتی جمعی و خانوادگی مانند همنشینی و محاوره با خویشان و بودن در کنار خانواده و غیره کاسته شود و به الگوهای فردی و خارج از خانواده روی آورند که یقیناً بر کیفیت زندگی و سبک زندگی جوانان با توجه به نظریه ی بوردیو، که افراد بر مبنای سبک زندگی از یکدیگر متمایز می شوند, تاثیرگذار خواهد بود .  لذا افراد از طریق نوع مصرف سعی   می کنند تمایزشان را از دیگران نشان دهند و از آنجایی که اوقات فراغت جزئی از سبک زندگی است و نوعی از مصرف تلقی می شود، افراد با توجه به اوقات فراغتی که انتخاب می کنند، از دیگران متمایز می شوند. در واقع، امروزه متغیر سبک زندگی، یکی از مهمترین متغیرهای تعیین کننده ی تفاوت های فراغتی بین افراد است.

 

محدودیت ها

مهمترین محدودیت پژوهش که تأثیر مهمی در نتایج داشته  نبود اسناد و مدارک و داده های ثانویه در خصوص شیوه های گذران اوقات فراغت جوانان و عدم دسترسی کامل به با مدارک موجود در سازمان های مربوطه بود که چنین مسئله ای موجب گردید تا  نتایج حاصله از اجرای پرسشنامه ها در بحث و تفسیر و نتیجه گیری نقش مهم تری را داشته باشند .

از محدودیت دیگر پژوهش ،‌در ابتدا ضعف و یا عدم همکاری برخی از جوانان در تکمیل نمودن پرسشنامه ها بود که چنین مسئله ای با اجرای پرسشنامه ها توسط پرسشگران و به شیوه مصاحبه حضوری ، مرتفع گردید.

 

 

 

پیشنهادها

با توجه به داده‏های تحقیق ، پیشنهادهای  ذیل ارائه می‏گردد:

الف . بعد اجرایی

  1. دسترسی ساده تر و آگاهانه تر جوانان به برنامه های فراغتی، سهم اساسی در بهبود کیفیت زندگی آنان دارد. دسترسی به اوقات فراغت باید فارغ از هر گونه محدودیتی باشد. همچنین، تسهیلات و خدمات لازم باید در اختیار آن دسته ای که به لحاظ اقتصادی و اجتماعی از محرومیت برخوردارند، قرار گیرد. که در این زمینه نقش سازمان های حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد بسیار موثر بوده که می توانند با هماهنگی ستاد ساماندهی امور جوانان برنامه ریزی خاصی برای بهره وری اوقات فراغت جوانان مددجوی تحت پوشش خود داشته باشند .
  2. با توجه به اینکه بیشتر جوانان در زمان فراغتشان از تلویزیون استفاده می کنند، پیشنهاد می شود راه ها و شیوه های گذران فراغت از طریق تلویزیون آموزش و ترویج داده شود.
  3. توسعه ی مراکز ورزشی، تفریحی و فرهنگی در مناطق شهری باید به طور عادلانه و برابر توزیع شود که در این زمینه شهرداری ها با ایجاد سرای محلات , خانه های ورزش محله , خانه های فرهنگ و خلاقیت در مناطق کمتر توسعه یافته و با رویکرد توسعه محله محوری می توانند مثمر ثمر باشند .
  4. با توجه به مسائل فرهنگی و هنجاری و علایق جوانان در انتخاب نوع فعالیت‌های فراغتی بیرون از خانه از سویی و از سوی دیگر برخی محدودیت‌های‌ فضاهای اجتماعی و شهری، مسائل اقتصادی و هزینه‌دار بودن اغلب فعالیت‌های فراغتی بیرون از منزل، الگوهای فراغتی درون‌خانگی و خصوصی به دور از نظارت خانواده‌ها، شکل می گیرد که از جمله چالش‌های مسئله اوقات فراغت جوانان محسوب می شود . از این‌رو ضروری است، با برنامه‌ریزی لازم جهت گسترش تسهیلات فراغتی برون‌خانگیِ سالم، از جمله استفاده از امکانات سرای‌محله‌ها، فرهنگسراها، مراکز ورزشی و تفریحی برای جوانان به‌ویژه دختران و زنان جوان، ابعاد آسیب‏زای گذران فراغت در فضاهای بسته را کاهش داد؛ چرا که اینگونه فعالیت‌ها با میزانی از کنترل و نظارت جمعی همراه است. که در این زمینه همکاری و هم افزایی نهادها و دستگاه های همسو را می طلبد .
  5. زمانی که خانواده و جامعه نقش اساسی خود را جهت یاری دادن به نسل جوان برای یافتن هویت سالم، مثبت، پویا و سازنده به خوبی ایفا نکنند، نسل جوان با آشفتگی هویت و خلاء وجودی مواجه می شود و برای کاهش اضطراب و رهایی از بحران هویت و سرگشتگی، به این دوستی ها تن می دهد. جوان در تصور و توهم خویش، از طریق دوستی با جنس مخالف، می خواهد به آرامش برسد. او لذت این دوستی را عامل تسکین برای بحران بی هویتی خویش می داند.

برای پیشگیری از چنین آسیب هایی باید خانواده‌ها به‌ نقش‌ حیاتی‌ خود در برابر فرزندان‌ آگاه‌ شوند تا بتوانند الگوهای‌ صحیح‌ رفتاری‌ را به‌ فرزندان‌ ارائه‌ دهند و آنها را در برابر آسیب های اجتماعی واکسینه کنند. وظیفه همه ی پدران ومادران است که در دوران جوانی ونوجوانی به دختر وپسر خود محبت کافی داشته باشندتا این که آنها برای ارضای این احساس به افراد غریبه پناه نبرندوسنگ بنای زندگی وآینده خود را سست وخراب نکنند. خلا عاطفی وحاکم نبودن روابط محبت آمیز بین زن وشوهر واعضای خانواده می تواند از عوامل آسیب زا باشد. تهدید و ارعاب علیه زنان و دختران عزت نفس آنان را از میان برده و تشنه ی کوچکترین نگاه محبت آمیز میکند.  موارد پیشنهادی زیر می تواند گام هایی در این زمینه محسوب شود  که آموزش خانواده با  رویکرد فرزندمحوری می تواند راهگشا باشد .

الف)آموزش صحیح والدین به فرزندان در مورد جنس مخالف

ب) محدود نکردن مطلق فرزند در برخورد با جنس مخالف توسط خانواده

ج) بوجود آوردن کانون محبت در خانواده (برقراری پیوند روحی و عاطفی عمیق بین والدین و فرزندان)

د) عدم سختگیری خانواده در مورد ازدواج

کارشناسان اجتماعی دستگاه های و نهادهای امور اجتماعی و انتظامی نیز باید با اطلاع رسانی از طریق ابزارهای مختلف , خانواده ها و نوجوانان و جوانان را در جریان اخبار و اطلاعات  مسایل ارتباط مختلط جوانان قرار دهند زیرا این امر به میزان فراوانی می تواند نقش پیشگیرانه داشته باشد.

  1. همان‌قدر که عضویت در شبکه‌های اجتماعی متأثر از فرهنگ غرب می‌تواند تأثیرات مخرب و ویرانگری بر روح جوانان ایرانی داشته باشد، عضویت در شبکه‌های اجتماعی بومی و دارای گرایش ارزشی می‌تواند متضمن بالندگی جوانان این مرز و بوم باشد. بنابراین، حمایت دولتمردان از شبکه‌های اجتماعی اینترنتی بومی و دارای گرایش‌های ارزشی و در عین حال دارای جذابیت‌های لازم، می‌تواند امر مهمی برای ترویج شعائر اسلامی از دریچه شبکه‌های اجتماعی اینترنتی باشد. علاوه بر این، دغدغه خانواده‌ها در مورد ارتباط میان جوانان با جنس مخالف، یکی از مواردی است که در صورت ایجاد شبکه‌های اجتماعی مذهبی برطرف شده و سبب استفاده‌ اقشار مذهبی مایل به حضور در فضای سایبر از جوامع مجازی سالم خواهد شد. در همین راستا، لازم است شبکه‌های اجتماعی اینترنتی با محوریت دوست‌یابی‌های سالم، دانش‌افزایی، اطلاع از اخبار، کاریابی، سرگرمی‌های مفید و رشد دینی افراد مورد حمایت جدی قرار گیرند. در چنین شرایطی، شاهد گسترش ارزش‌های دینی و بومی از بستر شبکه‌های اجتماعی اینترنتی در جامعه حقیقی خواهیم بود. البته با نگاه استانی هم می توان شبکه های اجتماعی محلی را ایجاد و توسعه داد .
  2. اینترنت می‌تواند نقش مؤثری در ترویج فرهنگ کتابخوانی ایفا کند و در کنار توصیف و نقد و شناسایی کتابهای مختلف به افراد، امکان دسترسی همگانی به کتابهای گوناگون را فراهم سازد. اینترنت نه تنها اطلاعات کتاب را به طور مفصل در مورد نویسنده و ناشر ارایه می‌دهد، بلکه ذهن افراد را برای آن انتخاب باز می‌کند و به همین دلیل نقش آن بسیار مؤثرتر از ناشری است که تنها قادر است یک بروشور بسته را ارایه دهد. اما موسسات درگیر در صنعت کتاب، کمتر از این عرصه استفاده می کنند. کتابخانه ها و کتابفروشی های اینترنتی در ایران فعالیت دارند که می توان با معرفی این کتابخانه ها و کتاب فروشی های اینترنتی زمینه مناسب برای گسترش مطالعه و کتابخوانی فراهم نمود .
  3. بهره گیری از رایزنی و مشورت با جوانان برای تنظیم برنامه های اوقات فراغت، اشتیاق آنان را در شروع و استقبال آنها را در استمرار برنامه ها به طور چشمگیری افزایش می دهد و باعث کامیابی، موفقیت و خرسندی مسئولان می شود. از اینرو انجام نظرسنجی نوع برنامه های فراغتی از جوانان می تواند زمینه مناسب تری برای بهره وری فرصتهای فراغتی آنان فراهم آورد .

ب – بعد تحقیقی

با توجه به فراهم آمدن زمینه اولیه در تحقیق حاضر، پیشنهاد می‏شود؛  هر ساله درمورد میزان و نحوه گذران اوقات فراغت جوانان استان سمنان , مطالعه‏ای صورت گیرد و نتایج آن باتحقیق  سال قبل مقایسه شود.

 

 

 

 

 

 

 

بیان خلاصه نتایج یافته ها

شیوه های گذران اوقات فراغت پاسخگویان

شاخص سمنان شاهرود دامغان گرمسار مهدیشهر استان
فعال ۹/۷۴ ۷/۶۹ ۷/۶۹ ۲/۷۲ ۲/۴۵ ۱/۶۰
منفعل ۱/۲۵ ۳/۳۰ ۳/۳۰ ۸/۲۷ ۸/۵۴ ۹/۳۹

الگوهای گذران اوقات فراغت پاسخگویان

شاخص سنجه                      شهرستان سمنان شاهرود دامغان گرمسار مهدیشهر استان
رابطه و تعامل اجتماعی

 

دیدن اقوام و بستگان   ۸/۸ ۸/۱۱ ۷/۶ ۷/۶ ۸/۹ ۷/۸
فعالیت در بسیج ۳۶/۰ ۸/۱ ۰/۱ ۸/۰ ۱/۱ ۱/۱
فعالیت در کانون های فرهنگی ۵/۱ ۳/۳ ۹/۲ ۲/۱ ۶/۲ ۳/۲
حضور در مکان ها و فضاهای فرهنگی اجتماعی گردش در طبیعت ۲/۶ ۲/۱ ۲/۲ ۴/۰ ۲/۰ ۱/۲
رفتن به کافی شاپ ۷/۵ ۷/۰ ۴/۲ ۵/۰ ۰/۰ ۸/۱
رفتن به بازار و مراکز خرید ۸/۴ ۳/۳ ۹/۲ ۱/۴ ۳/۱ ۵/۶
رفتن به سینما ۱/۰ ۴/۲ ۱/۰ ۶/۱ ۱/۰ ۸/۰
شرکت در کنسرت موسیقی ۱/۰ ۱/۰ ۱/۰ ۵/۱ ۱/۰ ۳/۰
تماشای تئاتر ۱/۰ ۱/۱ ۱/۰ ۷/۰ ۱/۰ ۸/۰
رفتن به گالری هنری ۱/۰ ۲/۱ ۱/۰ ۹/۰ ۱/۰ ۴/۰
رفتن به مکانهای زیارتی و مذهبی

 

۸/۰ ۷/۲ ۴/۸ ۱/۲ ۸/۲ ۳/۳
رفتن به باشگاه ورزشی و انجام فعالیتهای ورزشی ۱/۵ ۱/۸ ۴/۵ ۸/۵ ۲/۴ ۷/۵
شرکت در کلاس های آموزشی هنری ۱/۲ ۲/۱ ۲/۳ ۸/۱ ۱/۳ ۲/۲
فعالیت در موسسه ها و انجمن های خیریه ۳/۰ ۲/۱ ۳/۱ ۶/۲ ۹/۲ ۶/۱
شرکت در جلسات مذهبی و مسجد ۵/۱ ۵/۳ ۲/۴ ۷/۲ ۹/۴ ۳/۳
شرکت در مراسم های فرهنگی ۸/۱ ۵/۳ ۱/۴ ۵/۴ ۴/۴ ۶/۳
فعالیتهای آموزشی

 

فراگیری زبان خارجی ۰/۱ ۸/۵ ۶/۳ ۲/۳ ۴/۲ ۲/۳
آموزش علوم کامپیوتر و نرم افزار ۶/۱ ۶/۳ ۹/۳ ۳/۱ ۵/۳ ۷/۲
استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری ۸/۳ ۸/۳ ۳/۳ ۲/۴ ۲/۴ ۸/۳
فعالیتهای سرگرمی و تفریح

 

قدم زدن در پارک ۴/۰ ۶/۰ ۰/۰ ۱/۰ ۰/۰ ۲/۰
مسافرت کوتاه اطراف شهر ۵/۶ ۱/۲ ۳/۰ ۵/۰ ۱/۰ ۹/۱
تماشای ماهواره ۱/۸ ۱/۱۰ ۱/۴ ۰/۵ ۱/۴ ۲/۶
گوش دادن به برنامه های رادیو ۲/۱ ۸/۲ ۱/۲ ۵/۰ ۰/۳ ۹/۱
تماشای فوتبال ۵/۸ ۱/۴ ۹/۳ ۸/۵ ۹/۴ ۴/۵
انجام کارهای هنری و صنایع دستی ۲/۰ ۱/۴ ۸/۲ ۵/۵ ۳/۳ ۱/۳
تفریحات اینترنتی ۴/۶ ۶/۱۰ ۱/۱۲ ۵/۵ ۶/۱۰ ۱/۹
بازیهای کامپیوتری ۸/۴ ۵/۱ ۰/۲ ۸/۴ ۰/۲ ۱/۳
خیابان گردی با دوستان

 

۳/۲ ۳/۰ ۶/۲ ۶/۲ ۱/۱ ۷/۱
فعالیتهای ورزشی

 

شنا ۲/۲۰ ۸/۲۰ ۴/۲۸ ۳/۲۴ ۹/۱۷ ۳/۲۲
کوهنوردی ۷/۵ ۸/۶ ۰/۷ ۸/۱۵ ۴/۱۱ ۳/۹
فوتبال ۶/۶ ۶/۱۵ ۷/۱۹ ۱/۱۶ ۷/۸ ۳/۱۳
والیبال ۲/۱۷ ۶/۳۴ ۳/۳ ۳/۱۴ ۹/۱۰ ۱/۱۶
بسکتبال ۶/۸ ۲/۵ ۱/۱۲ ۱/۲ ۶/۶ ۹/۶
دوچرخه سواری ۳/۴ ۶/۲ ۵/۴ ۸/۴ ۱/۴ ۱/۴
ورزشهای رزمی ۵/۱۰ ۱/۷ ۵/۸ ۶/۳ ۲/۱۰ ۹/۷
بدمینتون ۹/۸ ۲/۸ ۳/۲ ۷/۶ ۵/۱۲ ۷/۷
تنیس ۲/۹ ۶/۱ ۸/۲ ۸/۳ ۹/۳ ۲/۴
آمادگی جسمانی ۱/۸ ۲/۵ ۱/۸ ۵/۷ ۱/۷ ۲/۰
اسب سواری ۸/۲ ۹/۱ ۴/۲ ۱/۱ ۴/۶ ۹/۲
استراحت در خانه ماندن در کنار خانواده ۳/۱۱ ۳/۷ ۷/۶ ۶/۱۰ ۸/۹ ۱/۹

استفاده از محصولات و کالای فرهنگی

شاخص سنجه                      شهرستان سمنان شاهرود دامغان گرمسار مهدیشهر استان
موسیقی گوش دادن به موسیقی ۶/۹ ۸/۴ ۹/۵ ۵/۶ ۷/۹ ۳/۷
مطالعه

 

روزنامه ورزشی ۹/۱۶ ۷/۱۶ ۸/۱۶ ۴/۱۵ ۶/۱۹ ۱/۱۷
روزنامه غیرورزشی ۱/۱۷ ۴/۱۷ ۵/۲۰ ۹/۱۵ ۵/۱۷ ۶/۱۷
مجله و نشریات ۰/۱۹ ۲/۲۱ ۷/۱۵ ۵/۲۰ ۶/۱۷ ۸/۱۸
کتاب داستان ۶/۷ ۲/۹ ۴/۷ ۱/۹ ۶/۹ ۵/۸
کتاب تاریخی ۹/۹ ۱/۱۰ ۱/۱۰ ۳/۱۵ ۶/۴ ۰/۱۰
کتاب مذهبی ۵/۱۵ ۹/۱۵ ۷/۱۵ ۶/۱۲ ۱/۱۷ ۳/۱۵
کتاب درسی

 

۹/۱۳ ۷/۹ ۷/۱۴ ۸/۱۰ ۸/۱۳ ۵/۱۲
تماشای تلویزیون

 

سریالهای ایرانی ۹/۱۴ ۶/۲۲ ۱/۲۴ ۱/۱۴ ۴/۲۰ ۲/۱۹
فیلم های ایرانی ۷/۱۲ ۸/۱۲ ۳/۱۲ ۸/۸ ۵/۱۶ ۶/۱۲
سریالها و فیلم های خارجی ۲/۱۲ ۸/۱۰ ۲/۸ ۶/۱۰ ۸/۱۰ ۵/۱۰
برنامه های طنز ۲/۱۸ ۱/۱۴ ۸/۱۶ ۸/۱۶ ۲/۱۰ ۲/۱۵
موسیقی و آواز ۲/۶ ۱/۸ ۱/۷ ۶/۱۸ ۸/۶ ۳/۹
مسابقه و سرگرمی ۹/۳ ۲/۶ ۶/۵ ۱/۱۰ ۷/۶ ۵/۶
برنامه های ورزشی ۱/۱۰ ۱/۱۰ ۷/۱۰ ۶/۶ ۷/۱۵ ۶/۱۰
برنامه های مستند ۱/۱۴ ۷/۷ ۱/۸ ۸/۷ ۱/۸ ۱/۹
برنامه های آموزشی ۶/۳ ۹/۲ ۷/۳ ۱/۳ ۲/۳ ۳/۳
برنامه های اجتماعی ۶/۱ ۳/۵ ۶/۲ ۱/۳ ۲/۱ ۷/۲
تحلیل های اقتصادی ۶/۱ ۲/۰ ۹/۰ ۰/۰ ۰/۰ ۵/۰
فعالیتهای اینترنتی

 

پست الکترونیک ۳/۸ ۶/۸ ۹/۱۵ ۰/۲۳ ۸/۹ ۱/۱۳
پیام های کوتاه ۳/۴ ۴/۷ ۲/۱۰ ۰/۱ ۰/۰ ۵/۴
چت روم ها ۵/۲ ۴/۱ ۲/۳ ۵/۲ ۱/۱ ۱/۲
وب گردی ۵/۱۷ ۶/۱۶ ۷/۲۴ ۰/۱۶ ۳/۱۳ ۶/۱۷
پایگاه های اطلاع رسانی خبری ۲/۱۰ ۰/۱۳ ۵/۶ ۰/۱۰ ۴/۳۳ ۶/۱۴
بازی های آنلاین ۷/۵ ۶/۴ ۴/۲ ۵/۳ ۹/۱ ۶/۳
ساخت و بروزآوری وبلاگ و سایت شخصی ۷/۴ ۸/۴ ۱/۱ ۱/۵ ۵/۰ ۲/۳
فعالیت در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک ۰/۱۶ ۶/۱۷ ۱/۷ ۸/۱۰ ۱/۶ ۵/۱۱
موتور های جست و جو ۴/۱۸ ۹/۱۳ ۱/۲۲ ۶/۲۱ ۷/۲۵ ۳/۲۰
مطالعه روزنامه و نشریات

 

۱/۱۲ ۶/۱۱ ۸/۶ ۰/۱۱ ۸/۷ ۸/۹
استفاده از برنامه های تلفن همراه

 

استفاده از اطلاعات عمومی ۰/۱۰ ۷/۱۶ ۳/۲۴ ۷/۲۲ ۱/۳۱ ۹/۲۰
بازی و سرگرمی ۸/۱۱ ۷/۱۳ ۵/۱۲ ۷/۱۶ ۳/۹ ۸/۱۲
اخبار روز ۵/۳ ۱/۹ ۸/۷ ۸/۵ ۸/۷ ۸/۶
پیام کوتاه ۹/۱۶ ۶/۱۶ ۲/۱۷ ۶/۲۶ ۸/۱۷ ۱/۱۹
مجله های موبایل ۸/۰ ۳/۰ ۱/۲ ۴/۰ ۲/۱ ۹/۰
فعالیت در گروه های اجتماعی(وایبر) ۶/۲۴ ۳/۱۶ ۱/۱۵ ۵/۱۶ ۵/۱۵ ۶/۱۷
فعالیت در گروه های اجتماعی (واتس آپ) ۷/۱۹ ۷/۱۲ ۷/۱۰ ۵/۳ ۱/۱۱ ۵/۱۱
نرم افزار های مختلف ۷/۴ ۱/۵ ۱/۴ ۳/۱ ۶/۲ ۵/۳
مطالعه روزنامه و نشریات ۹/۷ ۴/۹ ۱/۵ ۲/۶ ۵/۳ ۴/۶
استفاده از برنامه های ماهواره

 

سریالهای ایرانی ۴/۹ ۵/۱۱ ۳/۱۴ ۶/۱۷ ۲/۱۶ ۸/۱۳
فیلم های ایرانی ۱/۳ ۱/۲ ۸/۳ ۶/۸ ۶/۳ ۲/۴
سریالها و فیلم های خارجی ۹/۲۲ ۱/۱۹ ۸/۱۶ ۵/۲۰ ۶/۱۹ ۷/۱۹
برنامه های طنز ۸/۱۲ ۶/۱۲ ۵/۱۱ ۷/۱۳ ۲/۵ ۱/۱۱
موسیقی و آواز ۶/۱۱ ۱/۱۱ ۳/۱۰ ۸/۱۳ ۵/۱۵ ۴/۱۲
مسابقه و سرگرمی ۶/۱۶ ۱/۱۱ ۱/۲۳ ۹/۱۳ ۱/۱۴ ۷/۱۵
برنامه های ورزشی ۹/۳ ۷/۵ ۰/۷ ۷/۱ ۹/۱ ۱/۴
برنامه های مستند ۵/۱۲ ۱/۱۳ ۸/۱۲ ۰/۱۰ ۱/۲۳ ۳/۱۴
برنامه های آموزشی ۷/۲ ۵/۲ ۳/۱ ۰/۰ ۰/۱ ۵/۱
برنامه های اجتماعی ۷/۱ ۲/۳ ۰/۲ ۴/۰ ۴/۱ ۷/۱
تحلیل های اقتصادی ۷/۰ ۹/۰ ۰/۰ ۰/۰ ۳/۰

 

 

نقش دوستان و همسالان در گذران فراغت

شاخص سنجه                      شهرستان سمنان شاهرود دامغان گرمسار مهدیشهر استان
زمینه های معاشرت با دوستان و همسالان

 

تفریح و گردش ۲/۲۳ ۳/۲۲ ۴/۲۳ ۹/۲۲ ۵/۲۳ ۱/۲۳
گپ زدن ۲/۱۴ ۶/۱۴ ۲/۱۲ ۶/۲۰ ۵/۶ ۶/۱۳
رفت و آمد خانگی ۴/۲۶ ۸/۱۶ ۸/۲۵ ۸/۱۸ ۱/۲۷ ۹/۲۲
فعالیتهای آموزشی ۷/۷ ۶/۱۰ ۲/۹ ۱/۹ ۷/۱۲ ۸/۹
ورزش ۲/۱۲ ۰/۱۱ ۳/۱۱ ۲/۹ ۵/۱۰ ۸/۱۰
فعالیتهای فرهنگی ۳/۴ ۵/۹ ۳/۱۱ ۷/۸ ۷/۸ ۵/۸
فعالیتهای مذهبی ۴/۲ ۸/۵ ۷/۵ ۹/۸ ۷/۶ ۹/۶
معاشرت با جنس مخالف ۱/۵ ۳/۸ ۵/۰ ۴/۱ ۲/۴ ۹/۳
رفتن به سینما ۸/۲ ۴/۰ ۱/۰ ۱/۰ ۱/۰ ۷/۰
رفتن به کافی شاپ و رستوران ۶/۱ ۷/۰ ۳/۰ ۱/۰ ۲/۰ ۵/۸

نقش خانواده در گذران فراغت

شاخص سنجه                      شهرستان سمنان شاهرود دامغان گرمسار مهدیشهر استان
نقش خانواده در گذران فراغت ارتباط عاطفی صمیمانه و بسیار صمیمانه ۰/۸۸ ۶/۸۳ ۳/۹۰ ۶/۷۳ ۰/۱۰۰ ۱/۸۷
اطلاع خانواده از نحوه­ی گذراندن اوقات فراغت (بسیار زیاد و زیاد) ۷/۳۵ ۰/۴۲ ۴/۳۹ ۷/۴۰ ۹/۵۹ ۵/۳۴
همفکری در انتخاب نحوه ی گذران اوقات فراغت (بسیار زیاد و زیاد) ۷/۶۱ ۴/۵۴ ۳/۵۳ ۸/۶۸ ۸/۵۶ ۰/۵۹
کنترل و نظارت خانواده بر روابط با دوستان و همسالان(بسیار زیاد و زیاد) ۵/۴۳ ۵/۴۲ ۴/۵۰ ۳/۵۵ ۱/۵۰ ۳/۴۸
همراهی اعضای خانواده در استفاده از فرصتهای فراغتی (بسیار زیاد و زیاد) ۰/۳۸ ۰/۴۱ ۰/۳۴ ۷/۴۲ ۵/۳۶ ۴/۳۸

رضایت از نحوه گذران اوقات فراغت

شاخص سنجه                      شهرستان سمنان شاهرود دامغان گرمسار مهدیشهر استان
رضایت از نحوه گذران اوقات فراغت تا حد زیاد و خیلی زیاد ۴/۵۲ ۲/۴۹ ۰/۵۵ ۶/۵۲ ۵/۵۹ ۷/۵۳

توصیف نیازهای فراغتی پاسخگویان

شاخص سنجه                      شهرستان سمنان شاهرود دامغان گرمسار مهدیشهر استان
نیازهای فراغتی گردشگری ۹/۲۶ ۶/۳۰ ۱/۳۲ ۶/۳۲ ۸/۳۷ ۰/۳۲
فعالیت های ورزشی ۹/۱۸ ۶/۱۵ ۳/۱۶ ۸/۱۴ ۲/۱۹ ۹/۱۶
فعالیت های فرهنگی ۹/۶ ۲/۱۱ ۲/۸ ۷/۱۱ ۷/۷ ۱/۹
فعالیت های دینی ۸/۹ ۲/۷ ۲/۷ ۳/۸ ۱/۸ ۱/۸
فعالیت های هنری ۱/۸ ۶/۱۰ ۶/۹ ۳/۱۱ ۰/۷ ۳/۹
فعالیتهای مهارت آموزی ۲/۱۶ ۷/۱۲ ۴/۱۰ ۶/۹ ۵/۱۱ ۱/۱۵
فعالیتهای آموزشی ۱/۱۵ ۹/۱۱ ۱/۱۳ ۵/۱۱ ۹/۸ ۱/۱۲

 

 

 

 

شاخص سنجه                      شهرستان سمنان شاهرود دامغان گرمسار مهدیشهر استان
حوزه گردشگری اردوی زیارتی ۳/۳۷ ۸/۳۶ ۴/۳۹ ۹/۳۰ ۵/۷۶ ۱/۴۴
اردوی تفریحی ۴/۵۵ ۴/۵۲ ۲/۵۳ ۷/۶۰ ۴/۱۹ ۲/۴۸
اردوی راهیان نور ۳/۷ ۸/۷ ۴/۷ ۴/۸ ۱/۴ ۰/۷
فعالیت های ورزشی برگزاری مسابقات ورزشی ۴/۵۱ ۵/۴۷ ۶/۴۹ ۱/۵۵ ۶/۴۰ ۸/۴۸
برگزاری کلاس های آموزشی ۴/۴۰ ۸/۲۲ ۳/۴۰ ۲/۳۷ ۱/۴۶ ۳/۳۷
برگزاری کلاس های تمرین ۴/۸ ۲/۱۶ ۱/۱۰ ۰/۷ ۳/۹ ۲/۱۰
فعالیت های هنری آموزش هنرهای تجسمی ۹/۳۰ ۸/۳۵ ۲/۳۱ ۶/۳۸ ۶/۳۰ ۴/۳۳
آموزش  هنرهای نمایشی ۶/۴۹ ۳/۴۸ ۴/۵۰ ۹/۴۰ ۹/۵۱ ۲/۴۷
طراحی ۵/۱۹ ۸/۱۵ ۴/۱۸ ۵/۲۰ ۵/۱۷ ۳/۱۸
فعالیت های فرهنگی موسیقی ۹/۶۴ ۲/۶۲ ۱/۶۵ ۶/۶۷ ۳/۶۵ ۱/۶۵
فیلم سازی ۵/۱۱ ۶/۱۶ ۳/۸ ۶/۶ ۸/۷ ۱/۱۰
جلسات هم اندیشی ۶/۲۳ ۳/۲۱ ۶/۲۶ ۸/۲۵ ۹/۲۶ ۸/۲۴
فعالیت های دینی برگزاری مسابقات قرآن ۲/۲۲ ۸/۲۴ ۱/۲۰ ۱/۱۳ ۲/۲۳ ۶/۲۰
آموزش قرآن ۷/۷۰ ۹/۷۰ ۳/۷۳ ۳/۷۸ ۲/۷۱ ۸/۷۲
آموزش مداحی ۱/۷ ۳/۴ ۶/۶ ۶/۸ ۷/۵ ۴/۶
فعالیتهای مهارت آموزی حسابداری ۹/۳ ۳/۴ ۵/۴ ۰/۶ ۱/۲۱ ۹/۷
صنایع دستی ۳/۳۶ ۴/۲۹ ۹/۳۲ ۴/۳۳ ۳/۴۲ ۸/۳۴
آموزشهای فنی و حرفه ای ۳/۳۱ ۱/۳۵ ۵/۲۶ ۸/۳۷ ۲/۱۹ ۹/۲۹
کارآفرینی ۴/۲۸ ۲/۳۱ ۹/۳۵ ۸/۲۲ ۳/۱۷ ۱/۲۷
فعالیتهای آموزشی زبان خارجی ۶/۲۲ ۶/۲۲ ۷/۲۴ ۹/۲۱ ۱/۲۱ ۵/۲۲
علوم رایانه ۶/۴۲ ۴/۳۸ ۲/۴۲ ۵/۴۷ ۳/۴۲ ۶/۴۲
نرم افزارهای تخصصی ۷/۱۶ ۶/۲۱ ۵/۱۶ ۱/۱۴ ۳/۱۹ ۶/۱۷
کمک درسی ۱/۱۸ ۴/۱۷ ۶/۱۶ ۵/۱۶ ۳/۱۷ ۱/۱۷

شاخص های صرف وقت در انجام فعالیتهای اوقات فراغت در طول هفته

شاخص سنجه      شهرستان سمنان شاهرود دامغان گرمسار مهدیشهر استان
فعالیتهای ورزشی  یک ساعت و کمتر ۸/۸۵ ۳/۵۷ ۹/۵۲ ۶/۳۹ ۲/۲۴ ۱/۱۴
تماشای تلویزیون  بین ۵ تا ۷ ساعت

 

۱/۲۵

 

۳/۳۰

 

۳/۳۰

 

۸/۲۷

 

۸/۵۴

 

۶/۳۳
استفاده از  کتابخانه عمومی یک ساعت و کمتر ۴/۴۰

 

۷/۳۰

 

۳/۲۷

 

۸/۶۱

 

۱/۳۵

 

۱/۳۹
مطالعه  هیچ

 

۰/۷۷

 

۱/۴۹

 

۳/۵۴

 

۵/۵۶

 

۶/۲۶

 

۷/۵۲
استفاده از اینترنت بین ۵ تا ۷ ساعت ۶/۲۹

 

۹/۳۳

 

۲/۳۹

 

۷/۲۶

 

۹/۲۹

 

۷/۳۳
استفاده از ماهواره یک ساعت و کمتر ۹/۲۶

 

۱/۲۹

 

۳/۲۴

 

۴/۳۰

 

۳/۲۳

 

۸/۲۶
استفاده از           برنامه های تلفن همراه بین ۳ تا ۵ ساعت

 

 

۰/۳۵

 

۸/۳۶

 

۳/۲۰

 

۸/۳۴

 

۲/۳۶

 

۶/۳۲
همراه با دوستان و همسالان  بین ۹ تا ۱۲ ساعت ۱/۴۷

 

۲/۳۸

 

۹/۱۹

 

۵/۴۲

 

۳/۱۱

 

۸/۳۱

 

 

نگرش های جوانان نسبت به اوقات فراغت

شاخص سنجه        شهرستان سمنان شاهرود دامغان گرمسار مهدیشهر استان
  پرداختن به امور مورد علاقه ۲/۴۶ ۶/۳۶ ۹/۴۰ ۲/۲۸ ۲/۴۹ ۲/۴۰
  پرداختن به برنامه های هدفمند و برنامه ریزی شده ۵/۲۱ ۹/۲۴ ۴/۲۴ ۷/۱۸ ۳/۲۴ ۷/۲۲

 

 

۱ کشور ما از نظر بهره مندی از اینترنت در بین ۱۸۷ کشور جهان رتبه ۸۷ را دارد که بر اساس طبقه بندی اتحادیه جهانی مخابرات جزء کشورهای متوسط به شمار می رود. ۳۵ درصد استفاده کنندگان اینترنت را قشر جوان تشکیل می دهند و میانگین صرف شده برای اینترنت ۵۲ دقیقه در هفته است.

۱ بر طبق آماری که از پایگاهworld internet stats منتشر کرده، جمعیت کاربران فیسبوک در خاورمیانه در حدود ۲۳ میلیون نفر اعلام شده است که کاربران ایرانی ۴۶ درصد آن را تشکیل می دهند. بنابراین آمار کاربران ایرانی رقمی در حدود ۱۱ میلیون نفر می شوند.

۲ مرکز Alexa رتبه پایگاه اینترنتی ارایه‌دهنده خدمات وایبر بین سایت‌های محبوب ایرانی را ۷۶۴ و رتبه جهانی آن را ۵ هزارو ۶۳۱ معرفی کرده است. با همین رتبه Alexa توضیح داده است که ایرانی‌ها بزرگترین گروه مخاطبان وایبر را در جهان تشکیل می‌دهند و به عبارت دیگر، بزرگترین گروه اعضای وایبر ایرانی هستند. در بررسی‌های این مرکز امتیازدهی اینترنتی اعلام شده است که ۱۱٫۱ درصد از تمام مشترکان سرویس پیام‌رسان وایبر ایرانی هستند و پس از آن آمریکایی‌ها با ۷٫۲ درصد قرار گرفته‌اند.

۳ مرکز Alexa اعلام کرده است که هم‌اکنون ۵ میلیون ایرانی در WhatsApp عضو هستند و البته با توجه به اینکه روزانه یک میلیون کاربر جهانی به مجموع مشترکان این ابزار اضافه می‌شود، پیش‌بینی شده است که به همین نسبت بر تعداد ایرانی‌های فعال در WhatsApp هم افزوده شود

۱  دوستان و معاشران و به طور کلی هم‌سالان در سال‌های جوانی نقش مهمی در کشیده شدن فرد به اعتیاد دارند (اورنگ ۱۱۳:۱۳۶۷، کی‌نیا ۲۸۳:۱۳۶۷ نقل از تقوی ۲۷۵:۱۳۷۷). در تحقیق فرجاد و همکاران (۴۸:۱۳۷۴) ۶۳درصد افراد نمونه، شروع اعتیاد را در نتیجه توصیه دوستان اعلام کرده‌اند. این میزان به نسبتی مشابه در تحقیقات دیگر نیز یافت شده است.۶۰ درصد افراد معتاد نمونه مورد بررسی توسط دوستان با موادمخدر آشنا شده‌اند. عدالتی (۴۸۸: ۱۳۷۷) ۶۱ درصد افراد نمونه مورد بررسی زرگر (۴۵: ۱۳۷۸ب) دوستان یا همکاران را اولین پیشنهاد دهنده مصرف موادمخدر عنوان کرده‌اند. هم‌چنین فرخاک (۳۶:۱۳۷۸) دریافت ۶۱/۴ درصد معتادان یک نمونه کشوری، تحت تاثیر دوستان به مصرف مواد روی آورده‌اند. چنان که گفته شد، این یافته جزء موارد مکرر بوده و در تحقیقات خارج از کشور نیز به آن اشاره شده است. دینز و مارتین (۱۹۹۲ نقل از سراج خرمی ۱۳۷۵) دریافتند، همه آزمودنی‌هایی که در ماه قبل از تحقیق موادمخدر مصرف کرده بودند، به صورت ثابت دوستانی معتاد داشته‌اند. مطالعات هیوگز (۱۹۹۵ نقل از عدالتی ۴۸۷: ۱۳۷۷) نشان می‌دهد، نقش هم‌سالان در گرایش نوجوانان به مواد حایز اهمیت بسیار است.