تا چندی پیش ضریب هوشی یک شخص،‌ مقیاسی برای توانایی‌های حل مشکلات هوشی وی فرض می‌شد که میزان آن به طور مستقیم از راه وراثت تعیین می‌گشت، اما بتازگی دانشمندان نظریه‌ای مطرح کرده‌اند که در آن میزان ضریب هوشی هر شخص به عملکرد پایه‌ای در مغز انسان با نام حافظه فعال بستگی دارد. به این صورت که هر چه حافظه جاری انسان بیشتر شود، میزان ضریب هوشی او هم افزایش می‌‌یابد. میزان اطلاعاتی که حافظه جاری می‌تواند در خود ذخیره کند به آگاهی عمومی شخص بستگی دارد. حال دانشمندان به نشانه‌هایی دست یافته‌اند مبنی بر این که سیستم عصبی که در حافظه جاری قرار دارد، ممکن است با تمرین بزرگ شود. این تمرین‌ها می‌توانند برخی بازی‌های فکری از قبیل حفظ کردن موقعیت چندین نقطه در یک صفحه شطرنجی باشد. این تمرین‌ها حتی در کودکان نیز باعث افزایش ضریب هوشی می‌شود.به طور کلی تقویت حافظه همان یادگیری بهتر است، زیرا هر آنچه در فرآیند یادگیری تاثیر دارد، در حفظ و نگهداری ذهنی نیز موثر است. اگر قوانین یادگیری را بخوبی بدانیم و به آنها عمل کنیم، یادگیری بهتر صورت می‌گیرد و در نتیجه مطالب را آسان‌تر به ذهن می‌سپاریم. علاوه بر همه مواردی که اشاره شد، فراموش نکنید یک ساعت مطالعه روزانه نیز می‌تواند به بهبود و تقویت حافظه کمک کند. این راهکارها را برای تقویت حافظه‌تان به‌خاطر بسپارید.
عملکرد مغز مانند عملکرد ماهیچه‌هاست که هر چه بیشتر به کار گرفته شود، قوی‌تر می‌شود. یادگیری مطالب جدید، تنوع در برنامه‌های کاری و روزمره، شرکت در بحث‌های مهیج، نواختن یک ساز موسیقی و رفتن به تعطیلات مهیج و پرماجرا سبب تقویت عملکرد مغز می‌شوند.
با افزایش سن، کارایی بدن در جذب ویتامینB موجود در مواد غذایی کمتر می‌شود. بنابراین خوردن قرص‌های ویتامین ب کمپلکس بسیار مفید است، زیرا ویتامین‌هایB برای حفظ قدرت حافظه بسیار ضروری هستند.
مغز بیشتر از هر ارگان دیگری در بدن به گلوکز به عنوان سوخت احتیاج دارد و گلوکز هم از کربوهیدرات‌هاست. بنابراین برای جلوگیری از افت حافظه، کربوهیدرات مورد نیاز را از میوه‌ها و سبزیجات و غلات سبوس‌دار به دست آورید.
اضافه کردن ماهی به رژیم غذایی را فراموش نکنید. ماهی تن به صورت کنسرو شده حاوی مقادیر زیادی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای حفظ حافظه بسیار مهم هستند. نگذارید سطح کلسترول خونتان بالا برود. با کاهش سطح چربی‌های اشباع شده و افزایش سطح فیبرها می‌توانید سطح کلسترول خون را تنظیم کنید. کلسترول بالا به عروق خونی آسیب می‌رساند و در طولانی‌مدت روی عملکرد حافظه تاثیر می‌گذارد. همچنین افراد چاق اعم از زن یا مرد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر هستند.
خواب شبانه و کافی، به یادآوری مطالبی که طی روز آموخته‌اید کمک فراوانی می‌کند.
۶ – حفظ کردن اشعار یا تمرین‌هایی مشابه مانند حفظ کردن شماره تلفن‌های دوستان یا نشانی همه فامیل، ورزش مهم و مفیدی برای بافت مغز است و به تقویت حافظه کمک می‌کند. در اتاقی ساکت مطالعه کنید. تحقیقات نشان می‌دهد سروصدا توانایی مغز در یادگیری را کاهش می‌دهد.